Schuld aan een grote gemeente

We proberen een overzicht te krijgen van Mo’s schulden. Bij wie/welke instanties heeft hij schulden, hoe hoog is de schuld en is er een deurwaarder ingeschakeld? Dat is nodig voor de schuldhulpverlening.
Mo weet bijvoorbeeld dat hij een schuld heeft aan de Grote stad waar hij hiervoor woonde, maar hij weet niet hoeveel. Hij belt ze, geeft al zijn gegevens en wordt drie keer doorverbonden. Ze kunnen niet direct antwoord geven op zijn vraag.
Hij wordt de volgende dag teruggebeld. De meneer van de gemeente Grotestad noemt een bedrag, maar hij zegt erbij dat hij niet weet of het de laatste stand van zaken is. De schuld wordt namelijk afgelost via beslag op de uitkering. Hij kan niet zien tot wanneer die aflossingen zijn bijgewerkt en hij kan ook niet zien hoeveel er maandelijks wordt afgelost, en een omschrijving is er ook al niet. Dus waar de schuld eigenlijk voor is?

Mijn klomp breekt. Dit gaat over een van de vier grote steden van Nederland. En die hebben hun administratie dus zo slecht op orde dat ze niet weten waarom ze geld innen van iemand en ook niet hoeveel ze nog moeten innen. Dat ze dat niet meteen op kunnen hoesten op het moment dat je toevallig belt, kan ik me nog wel voorstellen. Maar dat ze je dat niet kunnen vertellen op een door henzelf gekozen moment, dus als ze de tijd hebben gehad om het uit te zoeken, is toch te gek voor woorden! Wie garandeert mij dat ze niet rustig nog een paar maandjes doorgaan met innen nadat de schuld al is afbetaald? Vroeger zou ik daar blindelings op vertrouwen. ‘Want het is de overheid, en je kunt veel van overheden zeggen, maar administratie daar zijn ze goed in en ze zijn ook nogal van de regeltjes, dus die zullen ze wel niet overtreden.” Ineens ben ik er niet meer zo zeker van. Niemand kan mij garanderen dat ze niet te veel innen, en ik kan het ook niet controleren. En het wordt nog erger, zie de volgende berichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten